dilluns, 11 de juliol del 2016

Theresa May, la mujer que gobernará el Reino Unido 26 años después de Margaret Thatcher


Nació el 1 de octubre de 1956 en Eastbourne, Sussex, Inglaterra.

Hija única del clérigo anglicano Hubert Brasier y de Zaidee Barnes.

A los doce años decidió dedicarse a la política. Se educó en colegios estatales y también en una escuela católica privada. A los trece años entró en la escuela secundaria femenina de Holton Park, en Wheatley, Oxfordshire. Posteriormente ingresó en la Universidad de Oxford, donde cursó estudios de Geografía en la universidad de San Hugh, graduándose con un BA (Hons) en 1977.

Feminista, seria y extremadamente conservadora, tenaz y trabajadora, se la ha comparado con Margaret Thatcher y también con Angela Merkel, que como ella, es hija de un sacerdote.

Trabajó durante seis años en el Banco de Inglaterra y tras un periplo como consultora financiera para la Association for Payment Clearing Services, donde llegó a estar al cargo del Departamento de Asuntos Europeos, ingresó en el partido conservador. Su estreno político llegó en 1986 como concejal por la autoridad local del barrio londinense de Merton, después fue elegida por primera vez como miembro del Parlamento en 1997 por Maidenhead.

Se convirtió en la primera mujer Presidenta del Partido Conservador, y jurado del Muy Honorable Consejo Privado de Su Majestad en 2002. Trabajó junto a Iain Duncan Smith, Michael Howard y David Cameron en la Cámara de los Comunes y fue Secretaria de Estado de trabajo y pensiones. Cuando Cameron se convirtió en primer ministro en mayo de 2010, fue nombrada Ministra del Interior y de Igualdad; (cedió este último cargo a Maria Miller en 2012 ). Es la persona que durante más años ha portado la cartera de Interior en el último medio siglo.

En sus años en el Gobierno sufrió diferentes polémicas y, además de su campaña por favorecer una mayor diversidad, tuvo que hacer frente a disputas con algunos compañeros de gabinete, como Michael Gove, uno de sus rivales por el centro conservador con quien tuvo un duro enfrentamiento relacionado con la lucha contra el extremismo islámico. Fundó en 2006 la asociación Women2win para defender el acceso de las mujeres al Parlamento.

En junio de 2016, tras el anuncio de renuncia de Cameron antes de octubre de 2016, anuncio su candidatura para sucederlo.

Padece diabetes desde 2012.

El 6 de septiembre de 1980 se casó con Philip John May y no tiene hijos. Conoció a su marido, un banquero dos años menor que ella, en la universidad a través de Benazir Bhutto, la líder pakistaní asesinada.
Vía Buscabiografías


Theresa May es una grave amenaza a la libertad

heresa May will become Britain’s new prime minister on Wednesday. And that should concern us all. Not just those who backed Brexit, and fear that the coronation of May, a Remainer, will mean further delays on triggering Article 50, ending in Brexit lite. It should also worry anyone who values living in a free society. During her time as home secretary, May’s contempt for civil liberties, her mad enthusiasm for using state power to achieve her political ends, was disturbing. And now, thanks to Andrea Leadsom quitting the leadership race today, and May becoming PM-in-waiting, we can no longer afford to give May’s authoritarian streak a free pass.

May is the figurehead for what is the most powerful authoritarian faction in today’s political firmament. She keeps alive the bland, technocratic, Third Way politics that began under New Labour, but she combines it with a vaguely socially conservative outlook. In this way, her authoritarian tendencies are constantly dressed up as mere managerial competence. She’s not undermining liberties, really; she’s just ‘getting on with it’ – she’s ‘getting the job done’. To May, the freedoms of the individual fall under the same category as, say, paper shortages, or lazy secretaries: obstacles to efficient management; administrative hurdles to be overcome. Consider the action she’s taken on drugs. In 2014, against all advice, she banned Khat – a mild stimulant, popular with Somalis and comparable in harm to coffee. But that wasn’t enough. She then introduced the Psychoactive Substances Bill, which came into force in April 2016. The bill effectively prohibits the possession and use of any psychoactive substance – except those on a pre-approved government list. The intention was to crack down on so-called ‘legal highs’ – but the real effect the bill will have is to turn on its head the age-old principle that actions should be legal until made illegal – under May, it seems, actions are illegal until they’re made legal. An important principle of civil society is, to May’s mind, a managerial nuisance: this principle stopped her from ‘getting the job done’, and therefore it had to go.

Then there is her record on immigration. In one recent TV interview, she refused to rule out the deportation of EU nationals following Brexit; and, at her leadership campaign launch, she suggested that EU nationals could be a useful ‘negotiating point’ when talking to Brussels about our post-Brexit deal. Once again, the liberties of millions of people in Britain are, for May, little more than a deal-brokering tool, a card to be played in Brexit negotiations, all, of course, in the name of effective government.

This instrumentalising, technocratic, illiberal attitude is not just a post-referendum development. In April 2016, May oversaw the introduction of new rules according to which non-EU nationals who earn less than £35,000 – well above the average salary – can be deported. She also wrongly deported nearly 50,000 non-EU students, on the false grounds that they had failed English tests. And who can forget the vans, pioneered by May, which cruised around London telling illegal immigrants to ‘go home or face arrest’?
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